Društvo oblikovalcev Slovenije v sodelovanju z javno agencijo SPIRIT Slovenija in Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo RS - Direktoratom za lesarstvo, objavlja odprti, enostopenjski projektni natečaj za oblikovanje lesarskih izdelkov. … »
Od 18. Februarja 2020 v Cankarjevem domu – velika sprejemna dvorana
Tokratna razstava se sooča z razmerji med virtualnim in realnim, med zasebnim, javnim in idividualnim. Razstava je posledica razmerij in soočenj z okoliščinami v katerih oblikovanje, kot ključno polje razvoja in kulture še vedno in znova obstaja.
… »
Zadnje dni smo priča eksploziji člankov in komentarjev o domnevni prenovi celostne
grafične podobe Univerze v Ljubljani (UL), k čemur svoj pogled podajamo tudi
predstavniki Društva oblikovalcev Slovenije … »
Podjetje Pirnar razume besedo "design" v njenem najglobjem resničnem pomenu. Ta ne označuje le nekaj lepega in za oko privlačnega. Design je razvoj v najsiršem pomenu besede, design je prihodnost, ki nastaja danes. … »
OBLIKOVALSKI PRESEŽKI 2018
Društvo oblikovalcev Slovenije tokrat že enajstič podeljuje priznanja »Oblikovalski presežki«, priznanja za dela, ki so jih prispevali slovenski oblikovalci v letošnjem letu. To priznanje se je v zadnjih letih razvilo kar v najvišje priznanje oblikovalske stroke v Sloveniji.
Presežki 2018 … »
Bienalna selekcionirana razstava Društva oblikovalcev Slovenije
Cankarjev dom, 15. 2.—15. 3. 2018
… »
Nagrada, ki jo DOS podeluje v okviru sejma AMBIENT v Ljubljani … »
Počastitev priznanja za življenjsko delo v tako izjemni družbi ustvarjalcev, ki so prejeli priznanja 2017 za svoje oblikovalske presežke najširšega razpona, je zame prav poseben privilegij. To je izjemna ‘pravica’ biti v družbi mladih kolegov, ki imajo pred seboj še dolgo poklicno pot kultiviranja v družbeno dobro. Pa saj to udejanjajo z vsako potezo, ki jo zrcalijo njihova priznanja. Seveda, vsi delujemo v okvirih nikoli prekinjenih dogovorov o našem poslanstvu, zato bom tudi sam po svojih močeh pritrdilno odgovoril dragemu Mihi Turšiču, ki mi iz Nizozemske piše: ‘upam, da te ‘življenjske’ nagrade še ne pomenijo konec vašega dela in da boste še kaj naredili za naš čas’.
… »
V Ministrstvu za zunanje zadeve se z novo postavitvijo nadaljuje prikaz razstave Društva oblikovalcev Slovenije. … »
Slovenska oblikovalka Barbara Prinčič razstavlja na spremljevalni razstavi beneškega bienala Venice Design … »
Julijan Krapež
mizarstvo Potočnik - za mini bar - element sistema 2016 … »
Barbara Prinčič, industrijska oblikovalka in predavateljica na Oddelku za industrijsko oblikovanje UL
ALUO, je tudi letos med nagrajenci prestižnega mednarodnega oblikovalskega tekmovanja A’Design
Award and Competition. Tokrat je prejela zlato nagrado v kategoriji svetil in svetlobnih sistemov, za
izdelek LED svetilka 5x5. … »
Nagrada društva oblikovalcev Slovenije
Nagrada Društva oblikovalcev Slovenije vsako leto nagrajuje plodove slovenskega napredka na področju pohištva. Letos nagrajuje oblikovalca Julijana Krapeža in proizvajalca Mizarstvo Potočnik za izdelek »Smreka in terrazzo«.
… »
Konec marca se je v Cankarjevem domu odvijal Kulturni bazar 2014, enodnevni dogodek, kjer se predstavi večina slovenskih kulturno-umetniških organizacij. Pestra ponudba je namejena strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju, kjer se lahko osebno pogovorijo z razstavljalci ali pa ponudbo skozi leto spremljajo v Katalogu kulturno-umetnostne vzgoje
http://www.kulturnibazar.si/katalog-ponudbe-201112 … »
V prvem tednu novega leta je kulturno dogajanje popestrila razstava Društva oblikovalcev Slovenije v Cankarjevem domu. Selekcionirana razstava članov DOS je bienalna razstava, ki že vrsto let prikazuje dosežke slovenske oblikovalske stroke. Pretekle razstave so se navezovale na različne vsebine. Tokrat je bila tema razstave ReForma.
… »
Poskušaj ne postati človek odvisen od uspeha,
temveč raje postani človek z vrednotami.
Albert Einstein
Zadnje dni smo priča eksploziji člankov in komentarjev o domnevni prenovi celostne
grafične podobe Univerze v Ljubljani (UL), k čemur svoj pogled podajamo tudi
predstavniki Društva oblikovalcev Slovenije, ki problematiko osvetljujemo s
strokovnega in etičnega vidika. Zavzemamo odklonilno stališče do slabih in
neprimernih praks izbiranja ali pridobivanja »kakovostnih« celostnih rešitev s
področja vizualnih komunikacij, predvsem zaradi nespoštovanja mednarodno
sprejetih pravil o izvedbi natečajev z omenjenega področja.
Nacionalni pravilnik za izvedbo natečajev s področja oblikovanja je dokument javnega
značaja, v katerem je zapisano, da je namen tega pravilnika zagotoviti možnost
poštene in strokovne presoje del vsem strokovno usposobljenim oblikovalcem,
razpisovalcem natečajev pa zagotoviti kvalitetno udeležbo čim večjega števila
oblikovalcev. In v nadaljevanju so opredeljene vrste natečajev, ter načini izvajanja le
teh glede na udeležbo, teritorij, opredeljene cilje in proceduro. Torej, koncizno,
pregledno in uporabno za javno rabo tako za razpisovalce, kot tudi za oblikovalce, ali
avtorje, ki se bodo natečaja udeležili. Natečajna pravila jasno opredelijo sestavo
komisije, način podajanja natečajnega gradiva, roke, anonimnost, in kot izjemno
pomembno, pravico izkoriščanja natečajnega predloga.
Ob vseh zgornjih navedbah se ponuja vprašanje: zakaj se skorajda nihče v zadnjem
desetletju teh podanih pravil ne drži, oziroma vsaj ne v celoti? Ali ni lažje
(so)delovati po nekem že uveljavljenem modusu, kot si vselej znova izmišljati in
prirejati pravila in načine, sploh če gre za tako večplastno, občutljivo in pomembno
področje, kot je oblikovanje?
Posledica tega je skrajno neprijetna in v javnosti odmevna situacija, ko se je UL ob
svoji stoletnici odločila za osvežitev celostne podobe, ki jo je zasnoval Miljenko Licul
(l.?). Že sama beseda osvežitev je sporna, pravilen termin je preoblikovanje.
Preoblikovanje pomeni: narediti revizijo v pojavnosti funkcije. Osvežitev pa ponudi
popolnoma novo oblikovalsko rešitev. Le-ta se resda veliko primernejše odziva na
potrebe hitrih komunikacij, primernejših za splet in socialna omrežja, kar se
obstoječa podoba, zaradi njenega nastanka v 80-letih prejšnjega stoletja, ne zmore.
Namen želenega preoblikovanja je bil v tem, da se Liculovo podobo, in njen nosilni
element znak, preoblikuje v logotip, ki bo zadostil interaktivnim potrebam in ob
spoštovanju obstoječega obenem vzpostavil sistem komunikacisjkih elementov, ki
bodo zmogli uresničevati sodobne in vizionarske cilje tako pomembne javne
ustanove, kot je UL. Ob tem UL med svojimi vrednotami ceni tudi: » … akademske
odličnosti oziroma zagotavljanja čim višje kakovosti in etičnega in
odgovornega odnosa do sveta.«
V DOS ocenjujemo, da je pri postopku prenove prav etičnost najbolj sporna. Etika so
moralna načela, ki urejajo vedenje osebe ali izvajanje dejavnosti. O etiki, za razliko o
všečnosti ali ustreznosti prenovljene podobe, ni mogoče razpravljati. Etika je ena
sama. Do nove celostne grafične podobe (CGP) UL se ni prišlo na etičen način. Ni bil
razpisan javni natečaj, posledično ne stroka ne javnost nista imeli možnosti dostopa
in vpogleda do predlogov, ki tudi niso bili predstavljeni javnosti.
Vprašanje se postavlja tudi pri ovrednotenju nove rešitve, ki je plod dela
neimenovanih študentov (domnevno ALUO). Sicer smo v medijih zasledili vprašanja
na temo novonastalih stroškov ob implementaciji nove podobe. Takšna, in podobna
vprašanja so nepotrebna, saj je jasno, da uvajanje novega sistema povzroči določene
stroške. Absurdno je, da se vsi ubadajo s stroškom izdelave zastave, ne pa s
honorarjem za idejni osnutek in realizacijo novega, zelo zahtevnega sistema CGP.
DOS ima v Predpisih o honoriranju oblikovanja vizualnih komunikacij jasno
postavljene kriterije in opredeljene prav vse možnosti sodelovanja v korelaciji
oblikovalec-naročnik s poudarkom na ovrednotenju dela posameznih sklopov, kot
tudi omejitvi izkoriščanja avtorskih pravic in zaščite le teh. V pisanjih o novi podobi
UL lahko zasledimo celo miselnost o pro bono izdelkih v zameno za reference, kar
predstavlja plodno podlago za pridobitev manj kvalitetnega dela, saj vsako
profesionalno delo zahteva čas in znanje, kar pogojuje tudi ustrezno finančno
nadomestilo. V DOS opozarjamo, da gre ob teh dogodkih za nerazumevanje in
degradacijo oblikovanja s področja izkoriščanja avtorskih pravic.
Kot pri drugih avtorskih delih se tudi v primeru oblikovanje govori o moralnih in
materialnih pravicah. Moralne so neodtujljive, za materialne v katerih avtor na
podlagi naročnikove rabe dela opredeli svoj honorar, pa v zadnjem času opažamo
porast pogodb, v katerih avtorju oblikovalcu odvzamejo vse materialne avtorske
pravice. Takšne pogodbe so za ponudnika pogodbe ugodne, saj z avtorjevim delom
lahko časovno in teritorialno neomejeno razpolaga ter brez obvestila ali soglasja
avtorja njegovo delo v celoti ali delno spreminja in predaja ali celo prodaja tretji
osebi, ne da bi do avtorja imel kakršnekoli obveznosti.
»Znanje in vedenje o moči oblikovanja vizualnih sporočil postajata vse pomembnejši.
Izobraževanje je eden od načinov, ki izrazito prispeva k ozaveščanju razumevanja
pomena vizualne kulture«, navaja Sašo Urukalo v svoji knjigi Odločitev za
odgovornost. Kako se bo odločila Univerza v Ljubljani in na kakšen način se bodo
izvajali podobni pozivi in javni natečaji, bo odločilno vplivalo na percepcijo ravno te
mlade generacije, ki bo nekoč sama na vodilnem položaju.
Društvo oblikovalcev Slovenije,
V Ljubljani, 16. 7. 2019
Avtor: DOS